kasa fiskalna, kasa rejestrująca, zakup kasy fiskalnej
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 3 (1010) z dnia 20.01.2019

Prawo do ulgi na zakup kasy rejestrującej - interpretacja KIS

Ulga na zakup kasy rejestrującej nie przysługuje, jeżeli nie zostanie zachowana ciągłość wprowadzania kas do użytku.

(interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2018 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.588.2018.2.MGO)

Stan faktyczny i stanowisko podatnika

W 2018 r. spółka cywilna rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej. W czerwcu 2018 r. przekroczyła limit uprawniający do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Wysłała więc do urzędu skarbowego zawiadomienie o rozpoczęciu w dniu 21 czerwca 2018 r. ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas fiskalnych (jedna z kas została zgłoszona jako rezerwowa). W tym dniu dokonano fiskalizacji jednej kasy i rozpoczęto ewidencjonowanie sprzedaży za jej pomocą. Z kolei fiskalizacja kasy rezerwowej miała miejsce dopiero pod koniec lipca 2018 r. Kasa ta nie była użytkowana, została zakupiona w związku z możliwością ewentualnej awarii pierwszej kasy oraz z uwagi na plany dalszego rozwoju firmy.

Spółka powzięła wątpliwość, czy będzie jej przysługiwała ulga na zakup kasy rezerwowej. Uważała, że w przypadku kas rezerwowych ulga ta również przysługuje, z tym że jej realizacja jest odroczona do momentu zaewidencjonowania sprzedaży. Zdaniem spółki, nie ma znaczenia data fiskalizacji kasy, skoro zostało prawidłowo doręczone zawiadomienie o ilości i przeznaczeniu kas.

Stanowisko organu podatkowego

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Przypomniał, że podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Prawo to przysługuje jednak pod warunkiem:

  • złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania,
     
  • rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że spełniają one funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać,
     
  • posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Rozpoczęcie prowadzenia przez podatnika ewidencji przy zastosowaniu kasy fiskalnej poprzedzone jest z kolei:

  • złożeniem zawiadomienia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, że będzie przez niego prowadzona ewidencja przy zastosowaniu kasy - w celu odliczenia lub zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy; zawiadomienie zawiera informację o liczbie kas i miejscu (adresie) ich używania,
     
  • dokonaniem fiskalizacji kasy.

Powyższe kwestie uregulowano w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163) oraz w § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363).

Ponadto, zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2454 ze zm.), podatnicy są obowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania w terminach określonych w § 5 (m.in. po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł) przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas rejestrujących, zgłoszonych przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy rejestrujące, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas rejestrujących przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania, wynikająca z ww. zgłoszenia. Rozpoczęcie ewidencjonowania na ww. zasadach przedłuża odpowiednio okres zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w części dotyczącej obrotów realizowanych na stanowiskach kasowych, na których ewidencjonowanie powinno być prowadzone w kolejnych miesiącach.

Organ podatkowy podkreślił, że przepisy dotyczące prawa do ulgi na zakup kasy rejestrującej dotyczą (w takim samym zakresie) zarówno podatników, u których występuje obowiązek ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy, jak i podatników, którzy mimo braku takiego obowiązku dobrowolnie rozpoczynają ewidencjonowanie.

Odnosząc się do pytania spółki organ uznał, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony ww. warunek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca przy zastosowaniu 1/5 liczby kas (w zaokrągleniu w górę do liczby całkowitej) zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Spółka zadeklarowała bowiem w zawiadomieniu wysłanym do urzędu skarbowego zamiar ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu dwóch kas, w tym jednej jako kasy rezerwowej. Fiskalizacja pierwszej kasy nastąpiła 21 czerwca 2018 r. i od tego dnia prowadzona była przy jej użyciu ewidencja sprzedaży, natomiast fiskalizacja kasy rezerwowej nastąpiła pod koniec lipca 2018 r. Tym samym spółka nie zachowała ciągłości - o której mowa w ww. § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2017 r. - dotyczącej systematycznego wprowadzania kas do użytku. Kasa rezerwowa nie została bowiem zainstalowana w obowiązującym terminie, tj. w niniejszym przypadku od 1 lipca 2018 r. W związku z powyższym organ podatkowy uznał, że spółka nie nabyła prawa do ulgi na zakup kasy rezerwowej.


Od redakcji:

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519). Przepisy dotyczące kwestii poruszonej w omawianej interpretacji nie uległy jednak zmianie.

www.KasaFiskalna.pl - Ulga na zakup kas:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2019
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Vademecum podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.