kasa fiskalna, kasa rejestrująca, zakup kasy fiskalnej, kasa on-line
lupa
Uwaga: Do 31 maja br. pracodawcy przekazują pierwszą ratę odpisów na rachunek ZFŚS. Uwaga: Do 31 maja br. należy przekazać do ZUS informację o zarobkach osób na świadczeniu przedemerytalnym.
A A A

Poradnik VAT nr 4 (556) z dnia 20.02.2022

Wyłączenie kasy on-line w okresie bezczynności

Świadczę usługi informatyczne m.in. na rzecz osób prywatnych. W związku z tym, że usługi wykonuję w domu klienta, posiadam przenośną kasę on-line. Czy w sytuacji, gdy nie mam żadnego zlecenia, kasę on-line muszę mieć cały czas włączoną i połączoną z internetem?

W świetle obowiązujących przepisów ewidencjonowanie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do zasady, powinno być prowadzone przy zastosowaniu kas on-line. Podatnik prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu tego typu kas musi zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych pomiędzy kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas (CRK). Obowiązek ten został określony w art. 111a ust. 3 ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika m.in. że dane z używanych przez podatników kas rejestrujących są przesyłane do CRK za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej (za pomocą dowolnie wybranego przez podatnika połączenia: GSM, LAN, Wi-Fi) w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)

W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia z Centralnym Repozytorium Kas:

1) czasowo - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn,

2) trwale - podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu odstępach czasowych.

Kwestia prawidłowego użytkowania kasy rejestrującej była przedmiotem rozstrzygnięcia m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2021 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.207.2021.1.MT. Sprawa dotyczyła podatnika, który w prowadzonej działalności świadczy usługi w zakresie napraw i komputerowej diagnostyki samochodów. Jak wskazano, usługi te wykonuje mobilnie (tj. po odebraniu zgłoszenia dojeżdża do klienta bądź na miejsce awarii). Ponadto podatnik prowadzi także gospodarstwo sadownicze, jednak zlecenia na świadczenie usług w zakresie napraw samochodów przyjmuje głównie poza sezonem jabłkowym. Podatnik zadał pytanie, czy musi mieć włączoną i podłączoną do internetu kasę także wtedy gdy nie ma żadnego zlecenia.

Organ podkreślił, że kasa on-line powinna zapewniać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a CRK w czasie prowadzenia sprzedaży wymagającej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej, przez co - zdaniem organu - należy rozumieć także gotowość podatnika do dokonywania takiej sprzedaży. Generalnie, jak podkreślił fiskus podatnik powinien mieć włączoną kasę on-line i połączoną z internetem nie tylko podczas wyjazdu do klienta w celu wyświadczenia usługi w zakresie napraw i komputerowej diagnostyki samochodów, ale również w czasie, kiedy nie zajmuje się prowadzeniem gospodarstwa sadowniczego, tj. kiedy jest w gotowości do sprzedaży ww. usług mobilnych i może pojawić się klient zainteresowany daną usługą. Zdaniem organu, podatnik będzie wówczas w gotowości do sprzedaży usług mobilnych, bez względu na to, czy w danym dniu faktycznie jej dokona.

Ostatecznie jednak Dyrektor KIS uznał, że: "(...) Wnioskodawca wskazał, że będzie przyjmował zlecenia na ww. usługi mobilne głównie poza sezonem jabłkowym. Wyłączenie kasy on-line przez Wnioskodawcę jest zatem możliwe, w sytuacji gdy przez dłuższy czas nie będzie dokonywał sprzedaży ww. usług mobilnych. W sytuacji Wnioskodawcy, kiedy świadczy mobilne usługi naprawy samochodów i komputerowej diagnostyki poza sezonem jabłkowym, może On wyłączyć kasę on-line w okresie kiedy ten sezon trwa. Wnioskodawca powinien jednak przy tym pamiętać, że jeżeli dostanie zlecenie na ww. usługi mobilne w czasie trwania sezonu jabłkowego, konieczne jest włączenie kasy fiskalnej on-line i zapewnienie jej połączenia z internetem każdorazowo w momencie wyjazdu Wnioskodawcy do klienta lub na miejsce awarii (...)".

Do podobnych wniosków doszedł Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 11 grudnia 2020 r., nr 0111-KDIB3-2.4012.720.2020.2.MN, w której czytamy: "(...) co do zasady kasa powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy czyli otwarcia punktu usługowego lub firmy, a nie tylko wtedy gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. W przedstawionych okolicznościach, skoro praca Wnioskodawcy polega na świadczeniu usługi w miejscu wykonywania remontu czy innej usługi budowlanej to nie mamy do czynienia z taką sytuacją.

Podsumowując, ze względu na charakter prowadzonej działalności, tj. w sytuacji gdy sprzedaż będzie prowadzona wyłącznie po zakończeniu wykonywania usługi remontowej, która jak wskazał Wnioskodawca może trwać parę tygodni kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas (...)".

Reasumując

Co do zasady, kasa rejestrująca on-line powinna być połączona z internetem w czasie godzin pracy, a nie tylko wtedy, gdy dochodzi do transakcji sprzedaży. Jednak w opisywanej sytuacji, ze względu na charakter prowadzonej działalności kasa on-line nie musi być włączona przez cały czas.

www.KasaFiskalna.pl - Instalacja i użytkowanie kas:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2022
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.