Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 11 (1198) z dnia 10.04.2024
Awaria kasy rejestrującej a możliwość dokonywania sprzedaży
Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT z uwagi na niskie obroty. Prowadzę sklep papierniczy. Sprzedaż ewidencjonuję w kasie rejestrującej. Nie posiadam kasy awaryjnej z uwagi na jej koszt. Czy w przypadku ewentualnej awarii kasy, do czasu jej naprawy, będę mógł dokonywać sprzedaży prowadząc ręczną ewidencję sprzedaży?
W sytuacji opisanej w pytaniu podatnik nie będzie mógł dokonywać sprzedaży. |
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (dalej: osób prywatnych) są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wyjątki od tej zasady przewidziano w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2605). Z pytania wynika jednak, że podatnik nie korzysta z żadnego ze zwolnień z kas i ewidencjonuje sprzedaż w kasie rejestrującej.
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani m.in. wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
- w postaci papierowej lub
- za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa KAS pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Wprawdzie posiadanie rezerwowej kasy rejestrującej nie jest obowiązkiem podatnika, ale jeżeli używana przez podatnika kasa rejestrująca ulegnie awarii, a nie posiada on kasy rezerwowej, wówczas nie ma możliwości spełnienia powyższych obowiązków, tj. wystawienia i wydania paragonu. Ponadto z art. 111 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.
W konsekwencji powyższego, w sytuacji opisanej w pytaniu, podatnik nie będzie mógł dokonywać sprzedaży, jeżeli kasa ulegnie awarii, a on nie będzie posiadał kasy rezerwowej. Przepisy nie przewidują możliwości prowadzenia ręcznej ewidencji sprzedaży w przypadku awarii kasy.
www.KasaFiskalna.pl - Instalacja i użytkowanie kas:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI - Kasy fiskalne
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY - Podatek VAT
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|