kasa fiskalna, kasa rejestrująca, zakup kasy fiskalnej, kasa on-line
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Gazeta Podatkowa nr 102 (1143) z dnia 22.12.2014

Zakończenie użytkowania kasy fiskalnej

Prawodawca szczegółowo określił obowiązki do wypełnienia przez podatnika przed rozpoczęciem ewidencjonowania sprzedaży w kasie fiskalnej. Stosując się do nich podatnik nie narazi się na sankcje ze strony fiskusa i będzie mógł skorzystać z ulgi przysługującej mu w związku z rozpoczęciem używania kasy. Także na podatnika kończącego użytkowanie kasy przepisy nakładają szereg obowiązków do wypełnienia.

Obowiązki podatnika

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zakończenie używania kasy fiskalnej wymaga przeprowadzenia przez podatnika określonych czynności. Ich zakres oraz obowiązki do wypełnienia przez podatnika w związku z likwidacją kasy fiskalnej określa przede wszystkim rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Zgodnie z § 15 tego rozporządzenia, gdy planowane jest zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym (np. przy likwidacji działalności), podatnik ma obowiązek zgłoszenia tego faktu w formie pisemnej właściwemu organowi podatkowemu celem odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy.

Odczyt ten dokonywany jest w obecności pracownika urzędu skarbowego oraz serwisanta. Czynność ta powinna być zakończona protokołem z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej. Wzór protokołu określa załącznik nr 4 do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Do protokołu tego należy również dołączyć wykonany raport rozliczeniowy. Protokół sporządza się w trzech egzemplarzach, po jednym dla użytkownika wykonującego serwis oraz dla urzędu skarbowego.


Druk protokołu dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.


W przypadku gdy serwisant kas stwierdzi brak możliwości dokonania odczytu zawartości pamięci kasy fiskalnej, przesyła ją niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu jego dokonania (§ 27 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas).

W praktyce podatnicy mają wątpliwości czy zawieszenie prowadzenia działalności, o którym mowa w art. 14a ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), powoduje konieczność odczytu pamięci kasy fiskalnej. Zawieszenie działalności nie jest tożsame z zakończeniem przez kasę pracy w trybie fiskalnym i nie wywołuje skutku w postaci obowiązku dokonania odczytu zawartości pamięci kasy. Stanowisko takie wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 25 kwietnia 2013 r., nr ITPP1/443-135/13/TS. Organ podatkowy stwierdził, że wstrzymanie się na określony czas od prowadzenia działalności nie zostało wymieniona jako przesłanka zobowiązująca do dokonania przy pomocy serwisanta odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy oraz do zwrotu ulgi wykorzystanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Ponadto należy pamiętać, że pomimo iż utrata kasy przykładowo w wyniku jej kradzieży czy zniszczenia na skutek np. pożaru nie została wymieniona literalnie we wskazanych przepisach, to jednak sytuacje te należy zaliczyć do przypadku zaprzestania używania kasy. Utrata czy zniszczenie kasy jest równoznaczne z zaprzestaniem jej używania i bez znaczenia jest tutaj dobra czy zła wola podatnika, jak również fakt, że nie miał on żadnego wpływu na zaistniałe zdarzenia.

Przy czym, jak wskazano w § 17 rozporządzenia w sprawie kas, w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik niezwłocznie powiadamia o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego oraz dołącza potwierdzenie zgłoszenia kradzieży wydane przez organy ścigania. Zasady te stosuje się odpowiednio także w przypadku utraty kasy wskutek siły wyższej.

Zwrot ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej

Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w obowiązujących terminach, mają możliwość odzyskania części kwot wydatkowanych na ich zakup. Jak wynika z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy mogą odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. Jeżeli ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas obowiązuje podatnika, który wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku, to może on wnioskować o zwrot bezpośredni ww. kwoty na rachunek bankowy (lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej).

Jak natomiast wskazano w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w sytuacji, gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w rozporządzeniu w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.

Ponadto w § 6 ust. 1 tego rozporządzenia wskazano zdarzenia powodujące obowiązek zwrotu tej ulgi. Jest to:

1) zaprzestanie działalności,

2) otwarcie likwidacji,

3) ogłoszenie upadłości,

4) sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), w sytuacji gdy następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych,

5) dokonanie odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3 tego rozporządzenia (wymienia się tam terminowość odliczenia, zgłoszenie liczby kas, spełnienie przez kasy określonych wymogów technicznych).

Tak więc zakończenie użytkowania kasy przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania jest jedną z przyczyn, która skutkuje obowiązkiem zwrotu przez podatnika całej ulgi otrzymanej z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

Obowiązek zwrotu ulgi dotyczy tylko tych kas, z którymi związane są te zdarzenia.


Likwidacja kasy fiskalnej używanej w działalności przed upływem 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania spowoduje obowiązek zwrotu ulgi z tytułu jej zakupu.


Czynny podatnik VAT zwrotu ulgi powinien dokonać w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po:

a) miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające ten zwrot, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,

b) kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające zwrot, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne.

Natomiast podatnicy zwolnieni z VAT powinni dokonać zwrotu nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające ten zwrot.

Spis z natury a kasa fiskalna

Pamiętać należy, że przy likwidacji jednoosobowej działalności albo likwidacji spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej, podatnik jest dodatkowo zobowiązany do sporządzenia remanentu likwidacyjnego zgodnie z art. 14 ustawy o VAT.

W remanencie tym ujmuje się towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę definicję towarów zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, podatnik powinien wykazać w remanencie likwidacyjnym oraz opodatkować VAT zarówno towary handlowe, jak też środki trwałe czy wyposażenie, w stosunku do których przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT. Oznaczałoby to, że w przypadku, gdy podatnik na dzień likwidacji działalności posiada kasę rejestrującą, przy nabyciu której przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT, to kasa ta powinna być także wykazana w remanencie likwidacyjnym.

Jednak WSA w Lublinie w prawomocnym wyroku z dnia 10 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Lu 116/09, zajął odmienne stanowisko. Jak wyjaśnił, brzmienie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT daje podstawę prawną stanowisku, że kasa rejestrująca służy wyłącznie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego konkretnego podatnika przez czas wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Nie służy wykonywaniu przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. Nie może służyć w dalszej kolejności innym podatnikom wykonującym czynności podlegające opodatkowaniu. Nie stanowi też towaru, który może być przedmiotem dostawy. Po zaprzestaniu przez podatnika wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu kasa rejestrująca nie staje się przedmiotem konsumpcji byłego podatnika VAT. Nie jest składnikiem majątku, który może być w jakikolwiek sposób wykorzystywany przez konsumenta (choćby przez zbycie). Dlatego zdaniem WSA podatnik nie ma obowiązku ujmowania kasy rejestrującej w spisie z natury towarów z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT. Podobne stanowisko zaprezentował WSA w Krakowie w wyroku z dnia 29 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 1070/08 (orzeczenie prawomocne). Zdaniem Sądu kasa fiskalna nie nosi cech towaru, który mógł być odprzedany w takim charakterze, w jakim został nabyty.

Pomimo tych orzeczeń odmienne stanowisko prezentują organy podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 21 maja 2009 r., nr IBPP1/443-195/09/AW, stwierdził, że sformułowanie «towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy» oznacza, że w przepisie tym mowa jest o towarach, które mogły być odprzedane w takim charakterze, w jakim zostały nabyte. Uwaga ta odnosi się również do kasy fiskalnej. Zdaniem organu podatkowego, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, to wykazane w remanencie likwidacyjnym towary (kasy rejestrujące) należy opodatkować, przyjmując za podstawę aktualną, a nie historyczną ich wartość, czyli cenę nabycia bądź całkowity koszt wytworzenia określone na dzień sporządzenia spisu. Dodatkowo organ podatkowy uznał za poprawne działanie podatnika, który wycenił kasę rejestrującą według własnego uznania, tj. jako złom i od tak ustalonej wartości obliczył i wykazał podatek VAT w remanencie likwidacyjnym, o ile oczywiście wartość ta zgodna była z obowiązującymi w danym okresie na tego typu towar cenami rynkowymi.

Więc w sytuacji, gdy podatnik na dzień likwidacji działalności posiada kasę rejestrującą, przy nabyciu której przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT, a nie chce wchodzić w spór z organem podatkowym, powinien ją ująć w remanencie likwidacyjnym i opodatkować według stawki 23%. Za podstawę opodatkowania w takim przypadku należy przyjąć cenę rynkową towaru. Z uwagi na fakt, że w praktyce kasa taka nie przedstawia dużej wartości, może być to niewysoka kwota.

Przed likwidacją działalności korzystnym rozwiązaniem byłaby też odsprzedaż tej kasy uprawnionemu producentowi kas bądź też jej fizyczna likwidacja, uzasadniona zużyciem technicznym i (lub) technologicznym.

Przykład

Podatnik rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 marca 2013 r. i odliczył od podatku należnego ulgę związaną z jej zakupem w wysokości 700 zł. W związku z pogorszającym się stanem zdrowia postanowił działalność tę zlikwidować z końcem 2014 r. Ponieważ zaprzestanie używania kasy nastąpi przed upływem 3 lat od rozpoczęcia ewidencjonowania, podatnik będzie zobowiązany do zwrotu odliczonej kwoty, czyli 700 zł. Z uwagi na to, że przepisy nie regulują strony "technicznej" zwrotu ulgi, kwotę zwrotu podatnik może wykazać w deklaracji VAT-7 ze znakiem minus w pozycji 46 "Kwota wydatkowana na zakup kas rejestrujących, do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym".

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik:

1) wykonuje raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny),
2) składa w terminie 7 dni od dnia zakończenia pracy kasy w trybie fiskalnym wniosek do naczelnika urzędu skarbowego o dokonanie odczytu pamięci fiskalnej kasy,
3) składa wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego,
4) dokonuje przy pomocy serwisanta kasy odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy przez wykonanie raportu rozliczeniowego za cały okres pracy kasy w obecności pracownika urzędu skarbowego.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14.03.2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27.12.2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163)

www.KasaFiskalna.pl - Instalacja i użytkowanie kas:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekVAT.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.